6 مارس 2023- ثابت شده است که جراحی چاقی(جراحی باریاتریک) یک درمان موثر برای افرادی است که از دیابت نوع 2 و چاقی مرضی رنج می برند، نتایج این تحقیق نشان می دهد که نزدیک به 50 درصد از بیماران پس از این جراحی قادر به قطع تمام درمان های مرتبط با دیابت هستند.

در این پژوهش جدید، 212 بیمار از سراسر کوئینزلند که تحت عمل جراحی بای پس معده یا اسلیو گاسترکتومی به عنوان بخشی از ابتکار عمل جراحی چاقی سلامت کوئینزلند قرار گرفته بودند، ارزیابی شدند.

پروفسور پل اسکافهام، مدیر مؤسسه بهداشتی منزیس در دانشگاه گریفیث، گفت: بیماران به مدت 12 ماه پس از جراحی تحت نظر بودند و ما طیف وسیعی از عوامل از جمله نتایج بالینی و گزارش شده توسط بیماران را بررسی کرده و دریافتیم که 12 ماه پس از انجام عمل جراحی، وزن بدن آنها 24 درصد کاهش یافت و سطح قند خون آنها 24٪ بهبود یافت.

این جراحی اثرات سودمند دیگری نیز بر بیماری‌های مرتبط با چاقی داشت از جمله این که 37 درصد از بیمارانی که قبل از عمل دچار فشار خون بالا بودند، 12 ماه پس از عمل دیگر این وضعیت را نداشتند.

ما همچنین شاهد بودیم که 62 درصد از افرادی که قبل از جراحی دچار اختلال در عملکرد کلیه بودند، پس از جراحی عملکرد کلیه ی آنها به وضعیت طبیعی باز گشت.

رضایت کلی از درمان در طول دوره بهبودی بالای 97.5 درصد باقی ماند.

پروفسور اسکافهام گفت: این مطالعه نتایج تحقیقات قبلی را تأیید می کند و کارایی جراحی چاقی با بودجه عمومی را در درمان چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های مرتبط با آن نشان می دهد.

وی گفت: این نشان می دهد که این جراحی کیفیت زندگی بیماران ما و همچنین رفتارهای غذایی آنها را بهبود بخشیده است و علیرغم دوره کوتاه پیگیری، نتایج خوبی برای حفظ وزن در آینده برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی مرضی داشت.

این مطالعه با عنوان "نتایج سلامت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به دنبال جراحی چاقی: نتایج حاصل از یک ابتکار عمل با بودجه عمومی" در PLOS ONE منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-03-weight-loss-surgery-results-diabetes.html